Jeśli twój podatek od nieruchomości bądź leśny na ten rok wynosi 6,10 zł lub mniej – w ogóle nie musisz go płacić. Ale jeśli nie przekracza kwoty 100 zł – uiścisz go jednorazowo, a nie w czterech ratach, jak dotychczas.
W styczniu tego roku weszły w życie ważne zmiany do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Najbardziej istotną z nich jest niewszczynanie zobowiązania podatkowego i umarzanie postępowania już wszczętego w przypadku, kiedy kwota podatku na dany rok nie przekracza najniższych kosztów doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru. W tym roku ta opłata wynosi 6,10 zł. – Czyli poniżej tej kwoty nie wysyłamy decyzji podatkowych i nie naliczamy podatku – tłumaczy Violetta Skrzypczak, kierownik Referatu Podatków i Opłat Lokalnych UMiG Pleszew. Dodaje: Podatki są źródłem dochodów gminy, w związku z tym koszty związane z jego wymiarem nie powinny być wyższe niż należna z tego tytułu kwota. Osoby, które mają zobowiązanie poniżej tej ustalonej kwoty będą figurowały w ewidencji podatkowej, ale nie będzie już na nich ciążyło zobowiązanie.
Kolejną zmianą jest obowiązkowa jednorazowa płatność podatku, w przypadku gdy jego kwota na cały rok nie przekracza 100 zł. – W takiej sytuacji podatki są płatne w terminie pierwszej raty, czyli dla osób fizycznych – do 15 marca. Jeśli zobowiązanie podatkowe powstaje w trakcie roku, termin płatności będzie ustalony w decyzji – informuje Violetta Skrzypczak.
O innych zmianach w prawie podatkowym przeczytasz w "Życiu Pleszewa"