Podstawy projektowania biura

Opublikowano:
Autor:

Podstawy projektowania biura - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

W trakcie projektowania biura obowiązują niemal te same kwestie, co w przypadku wnętrz domowych. Chodzi oczywiście o te przestrzenne, dotyczące rozlokowania pomieszczeń czy światła. Różnica polega na tym, że trzeba też brać pod uwagę przepisy BHP oraz komfort pracowniczy.

Według Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 roku pracodawca powinien zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • zapewnienie optymalnego oświetlenia,
  • wentylację oraz ochronę przed wilgocią,
  • właściwą temperaturę,
  • metraż miejsca pracy.

Oświetlenie

Powołując się na przepisy BHP, w przypadku miejsca służącego do pracy stałej (mowa tu o przestrzeni, w której spędza się cztery godziny wzwyż) przełożony ma obowiązek zapewnienia stałego dostępu do światła dziennego. Sytuacja zmienia się w przypadku hal produkcyjnych – w nich obecność naturalnego oświetlenia nie jest zalecana z powodu techniki produkcji. Biuro musi posiadać okna o odpowiedniej wielkości i rozmieszczeniu, ponieważ to w głównej mierze świadczy o komforcie pracowników.

Wedle norm, okno w pomieszczeniu charakteryzującym się dużą ilością przebywających tam ludzi powinno odpowiadać rozmiarowi minimum jednej ósmej pokoju. Im większe okno w biurze (przepuszczające większą ilość dziennego światła), tym lepiej. Nie dość, że wówczas wygodniej wykonuje się swoją pracę, to na dodatek zanika konieczność doświetlania pomieszczenia za pomocą światła elektrycznego, dzięki czemu pracodawca oszczędza na kosztach.

Wentylacja

Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie temperatury, która będzie odpowiednia do rodzaju wykonywanej w biurze pracy. Zaleca się, aby ta nie przekraczała 30 stopni C, a minimalna wynosiła 18 stopni C. Ze względów ergonomicznych silnie wskazane jest zainstalowanie klimatyzacji, ewentualnie postawienie w pomieszczeniach biurowych wiatraków.

Nie należy przy tym zapominać o stworzeniu warunków do odpowiedniego przepływu powietrza. Ma to oczywiście związek z wilgotnością powietrza czy ewentualnymi zanieczyszczeniami. W trakcie projektowania biura elementarne jest uwzględnienie montażu klimatyzacji czy wentylacji opartej na konstrukcji mechanicznej. W kwestii wentylacji warto również pomyśleć o otwieranych oknach. Przy tym należy pamiętać, żeby ich otwieranie nie utrudniało poruszania się po danym pomieszczeniu.

Podsumowanie

Jak widać, projektowanie biura rządzi się swoimi prawami. Wszystko to jednak ma na celu stworzenie właściwego miejsca do pracy, pozwalającego pracownikom na pełne wykorzystanie swoich możliwości.

Więcej możesz dowiedzieć się na https://studioloko.pl/projektowanie-biur

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE