Rewolucyjne rozwiązania z przeszłości stosowane do dziś

Opublikowano:
Autor:

Rewolucyjne rozwiązania z przeszłości stosowane do dziś - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Czy jadąc autem, zastanawiasz się czasem, które rozwiązania techniczne są w samochodach od kilkudziesięciu lat? Myślisz, że technologia idzie tak bardzo do przodu, że jest to niemożliwe? Jesteś w błędzie! Sporo rozwiązań jest używanych w produkcji pojazdów od wielu, wielu lat. Oto kilka z nich.

 

Świeca zapłonowa

Ta mała rzecz, bez której jazda nie byłaby możliwa, ma już ponad 100 lat! Za jej wynalazcę uważa się Niemca Roberta Boscha, który 7 stycznia 1902 roku opatentował świecę zapłonową. Jednak to Louis Renault wpadł na pomysł, aby wkręcić ją do komory silnika.

Świeca zapłonowa odpowiada za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Musi ona wytworzyć od 500 do 3500 zapłonów na minutę. Wbrew pozorom świeca zapłonowa jest jednak bardzo prostym urządzeniem – współczesne praktycznie nie różnią się swoją budową i zasadą działania od tych sprzed kilkudziesięciu lat.

Świece zapłonowe ewoluują wraz z silnikami. Cały czas trwają próby użycia zapłonu plazmowego, który być może kiedyś wyeliminuje ten tradycyjny. Na razie świece zapłonowe mają się dobrze i cały czas odpowiadają za właściwe działanie pojazdów.

Żeberkowa chłodnica wody

Kolejnym rozwiązaniem z kilkudziesięcioletnią historią jest chłodnica samochodowa, czyli rodzaj wymiennika ciepła stosowanego do chłodzenia pracujących silników spalinowych w samochodach. Najczęściej występuje w formie panelu poziomych lub pionowych cienkich rurek zaopatrzonych w ożebrowanie z cienkiej blachy, które odprowadza z nich ciepło. Chłodnice o podobnej konstrukcji instalowane są praktycznie we wszystkich samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach oraz w ciągnikach, lokomotywach spalinowych i nie tylko.

Skrzynia biegów

Ktoś wyobraża sobie bez niej samochód? Twórcą pierwszego auta ze skrzynią biegów był Carl Benz, a wszystko miało miejsce w 1888 roku. Mechanizm ten umożliwia zmianę przełożenia, co z kolei służy efektywnemu przekazaniu mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Obecnie coraz częstsze są automatyczne skrzynie zmiany biegów, ale te manualne nadal mają rzeszę zwolenników (oba rodzaje aut znajdziesz tutaj: https://motomi.pl/).

Hydrauliczny układ hamulcowy

Używany powszechnie hydrauliczny układ hamulcowy wynaleziony został w 1925 roku, upowszechnił się po wojnie i do dziś funkcjonuje bez większych zmian. Hamulec uruchamiany jest za pomocą systemu hydraulicznego złożonego z pompy, przewodów ciśnieniowych oraz cylinderków roboczych przy każdym z kół.

Elektryczny rozrusznik

Stosowany do tej pory rozrusznik elektryczny silnika to wynalazek z 1919 roku! Zasada jego działania jest praktycznie taka sama – silnik prądu stałego służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której może rozpocząć samodzielną pracę. Obecnie w autach spotyka się także rozruszniki pneumatyczne, a nawet małe silniki spalinowe.

Opony bezdętkowe

Czy wiesz, że opony pneumatyczne kończą w tym roku 70 lat? Pierwszy raz zastosowano je w 1947 roku. Zasada ich działania jest bardzo prosta. Zewnętrzna część koła o przekroju otwartym nakładana jest na felgę lub obręcz i wypełniana powietrzem (lub innym gazem) pod ciśnieniem. Ten system sprawdził się do tego stopnia, że rozwiązanie to, kiedyś naprawdę rewolucyjne, jest dziś czymś zupełnie powszechnym.

Jak widać, wiele rozwiązań stworzonych i opatentowanych kilkadziesiąt, a nawet więcej lat temu używanych jest do dziś. Oczywiście cały czas są udoskonalane i dopasowywane do obecnych realiów, ale zasada ich działania pozostaje niezmienna.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE