Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
R E K L A M A
R E K L A M AGoogle Projekt A1

Szef PLA: - Czy mam zakładać likwidację firmy?

› Aktualności 3 miesiące temu    7.06.2019
Redakcja
komentarzy 20 ocen 0 / 0%
A A A
Szef PLA - Robert Gaedig - zaprosił niedawno do swojej siedziby przedstawicieli samorządów z całego powiatu. Na zdjęciu z burmistrzem Pleszewa Arkadiuszem PtakiemSzef PLA - Robert Gaedig - zaprosił niedawno do swojej siedziby przedstawicieli samorządów z całego powiatu. Na zdjęciu z burmistrzem Pleszewa Arkadiuszem Ptakiem

Jaka przyszłość czeka transport publiczny w powiecie pleszewskim? Te pytania od dawna zadają sobie zarówno samorządy jak i sam przewoźnik - Pleszewskie Linie Autobusowe.

 

 

Szef PLA - Robert Gaedig - zaprosił niedawno do swojej siedziby przedstawicieli władz całego powiatu. Jednym z głównych powodów był stworzony niedawno - właśnie na zlecenie samorządów - audyt transportu w powiecie. Czy PLA dalej będzie organizował nasz transport? Czy firma ma zakładać likwidację? Takie pytania padały m.in. podczas spotkania.

O audycie komunikacji publicznej w powiecie pleszewskim pisaliśmy już na naszych łamach. Badanie wykonane kilka miesięcy temu przez firmę Public Transport Consulting miało być wstępem do wielkiej reorganizacji przewozów w całym powiecie pleszewskim.

Z jednej strony - na konieczność pewnych zmian w kursach wskazywali sami mieszkańcy, z drugiej - chodzi o przygotowanie się naszych gmin i powiatu do dużych zmian ustawowych odnośnie funkcjonowania komunikacji. Obecnie w Sejmie dyskutowany jest już jednak 11 projekt stosownej ustawy. I nikt nie wie co dalej.

Przypomnijmy: od kilkunastu lat transport publiczny realizuje na naszym terenie prywatna firma przewozowa Roberta Gaediga – Pleszewskie Linie Autobusowe. Wspomniany wyżej dokument miał być punktem wyjścia do dalszej dyskusji - która finalnie ma z kolei pozwolić odpowiedzieć na pytanie: jak nasza komunikacja publiczna ma wyglądać w przyszłości?

Wynikiem audytu jest ok. 80-stronicowy dokument.

– Badano między innymi liczbę pasażerów, wydatki na transport, prowadzono bezpośrednie obserwacje oraz wywiady z pasażerami – referował podczas wcześniejszego spotkania z samorządowcami Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting.

Specjalista wskazywał na największe problemy dzisiejszej organizacji transportu. Jak twierdził są to między innymi kursy wyłącznie w dni robocze, luki godzinowe w rozkładach jazdy oraz niejednolite ceny biletów uzależnione od dotacji z gminy.

– Oferta przewozowa PLA jest dość specyficzna, bo aż 19 linii kursuje od poniedziałku do piątku, a 9 linii w dni nauki szkolnej, tylko jedna w niedzielę i święta – komentował Marcin Gromadzki.

Autorzy audytu twierdzili ponadto, że obecne kontrakty gmin z przewoźnikiem są zbyt krótkie (podpisywane są tylko na rok). Dlatego - jak podkreślali audytorzy - jedynym sposobem na poprawę transportu - jest wspólne działanie wszystkich gmin. A - odnośnie samych kursów - jedną z koncepcji jest m.in. kursowanie autobusów w dni robocze w odstępach półgodzinnych w godzinach szczytu.

W odpowiedzi na wspomniany raport szef PLA - Robert Gaedig - zaprosił przedstawicieli władz z powiatu - ze wszystkich samorządów - na specjalne spotkanie w siedzibie swojej firmy. Tam odniesiono się m.in. do zaproponowanych nowych rozkładów jazdy autobusów w powiecie. I nie zostawiono na nich suchej nitki.

Jak wyliczał m.in. Sławomir Grzelak z PLA, nowy plan - stworzony przez audytorów - wprowadzi chaos - m.in. poprzez zmianę numeracji linii, co może zdezorientować pasażerów. Osobną kwestią jest też brak w nowych rozkładach niektórych obecnych linii.

- Brakuje m.in. linii na cmentarz komunalny, brakuje kursu do Kotlina skąd przyjeżdża do nas ok. 80 osób ze szkół, podobne braki są odnośnie dojazdu do szkół w Taczanowie, Kuczkowie. Ominięty został Dziewiń Duży w gminie Gizałki - wyliczał mankamenty nowych rozwiązań Sławomir Grzelak.

Jak twierdzono w PLA nowy plan roi się od złych propozycji, ponieważ trudno poznać specyfikę komunikacji - badając ją tylko przez tak krótki odstęp czasu. - Zza biurka w Gdyni nie można zrobić dobrego rozkładu jazdy - komentował wprost Robert Gaedig.

Jak dodawali przedstawiciele firmy trwające zawirowania w polskim prawie nie są komfortowe dla nikogo - ani dla samorządów ani dla przewoźnika. - Mamy w Sejmie już 11 projekt ustawy. A za chwilę może być i 12 i 13 - komentował Robert Gaedig. Dlatego, jak dodawano - w firmie przygotowują się już na różne scenariusze.

Szef PLA pytał ponadto wprost:

- Czy mam zakładać do 2022 likwidację firmy? Zgodnie z mapami przez ten teren - dokładnie przez naszą siedzibę - będzie przebiegać droga S-11. Musimy rozważyć - czy szukać terenów pod nową bazę - a to wiąże się z dużymi inwestycjami - czy likwidować firmę z rokiem 2022 - mówił.

- Jestem osobą odpowiedzialną, w naszej firmie zatrudnionych jest ok. 60 osób. Rozwijaliśmy ten transport - przy 576 km dziennie w roku 2007 doszliśmy do 5 tys. km obecnie. Dziś jesteśmy chyba jedyną taką firmą w Polsce, która w tak dużym zakresie obsługuje całe miasto i niemal cały powiat - wyliczał Robert Gaedig.

Jak dodawał, firma jest też oczywiście gotowa na zmiany i dalsze poważne inwestycje - zakupiono już m.in. jeden elektryczny autobus.

Co na to przedstawiciele samorządów? Czy chcą utrzymać obecną sytuację i wiązać dalszą przyszłość z obecnym przewoźnikiem? Czy może wolą wybrać inny kierunek?

- Myślę, że ten plan transportowy - niezależnie od kwestionowania poszczególnych zapisów - jest dobrym punktem wyjścia do dyskusji. A to jest pierwsza tak poważna dyskusja o komunikacji publicznej - komentował obecny na spotkaniu burmistrz Arkadiusz Ptak. 

WIĘCEJ PRZECZYTASZ WKRÓTCE W PAPIEROWYM WYDANIU "ŻYCIA PLESZEWA"

Zapraszamy też do udziału w sondzie:

Jak oceniasz transport publiczny w powiecie pleszewskim?

ankieta dodana 07.06.2019, ilość wszystkich głosów: 233
Dobrze
24%
Źle
41%
Nie korzystam z komunikacji publicznej
35%
+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
    dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
    Komentarze (20)

    Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

    dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
    ~ pasażer
    3 miesiące temu ocena: 100%  20
    cd poniższego komentarza: Przyczyną, że ludzie "baną" nie jeżdżą jest absolutna niewiarygodność SKPLu. Ponoć "bana" jest dotowane przez Urząd Miasta, czy tak ? Powątpiewam, czy Urząd Miasta zna jakoś świadczonych usług SKPL na rzecz miasta ? Najwyższy czas przyjrzeć się temu przewoźnikowi właśnie teraz, dyskutując o reformie połączeń autobusowych w powiecie i gminie Pleszew zastępując SKPL innym, doskonalszym przewoźnikiem. Tak dalej być nie może, to jest wyrzucanie pieniędzy Pleszewian. Czekam na reakcję p. Burmistrza.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ pasażer
    3 miesiące temu ocena: 100%  19
    Komentarz "jak dojechać" to 100% prawdy.Skandalem jest, żeby istniały trudności z dotarciem na pociąg do Kowalewa. "Bana" SKLP nie oczekuje na ewentualnie spóźniony np. o 5 min. pociąg relacji Ostrów-Poznań lub odwrotnie odjeżdżając w określonym w rozkładzie jazdy czasie bez pasażerów. Potem stoi kilka godzin na dworcu w mieście w oczekiwaniu na kolejny kurs. Poza tym nie jeździ na wszystkie pociągi relacji jw. oraz w niedzielę do południa. Ponadto 3 km jazdy zapłacić trzeba aż 3 zł. Poza tym za duży gabarytowo bagaż którego wymiary nigdzie nie są określone, każe sobie dodatkowo płacić.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ Jak dojechać
    3 miesiące temu ocena: 100%  18
    Kiedy będzie połączenie autobusowe z dworcem PKP w Kowalewie? Nie ma jak dojechać z Pleszewa na dworzec i z dworca do Pleszewa. Nawet chodnika nie ma, żeby nawet zrobić spacer 40 minut w stronę Baxa, jakby się ktoś miał czepiać, że można iść pieszo. Wstyd włodarze, wstyd PLA. Nie dość, że dworzec jest 4 km poza Pleszewem, co jest wielkim absurdem, to jeszcze nie można komunikacją publiczną tam i z powrotem dotrzeć. Jedyna alternatywa to taxa za 15 zł lub żeby łaskawie ktoś ze znajomych czy rodziny podjechał zabrać. Nie wiem czy jeździ ta pożal się Boże "Bana", bo jej dawno nie widziałem, ale na pewno nie na wszystkie połączenia kolejowe.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ anty
    3 miesiące temu ocena: 0%  17
    wprowadzi chaos - m.in. poprzez zmianę numeracji linii, co może zdezorientować pasażerów. tak linie r23 a f k l c t p ijeszcze cholerawie jakie to wzór prostoty logiki i jasności oznaczenia lini autobusowych gratulacje!!!!!!
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ olo
    3 miesiące temu ocena: 67%  16
    Te autobusy PLA, to jakiś ponury żart! Straż miejska sprawdza czym się pali w piecach, a te śmierdziuchy wypluwają więcej dymu niż piece na miał. Niech Gaedig zmieni flotę na coś, co spełnia choćby minimum wymogów odnośnie spalin i hałasu, i wtedy można będzie coś negocjować. Na ten moment PLA, to poniemiecki cmentarz autobusowy...
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ pasażer
    3 miesiące temu ocena: 100%  15
    Jak oceniasz transport publiczny w powiecie pleszewskim? - pytacie w sondzie. Zakreśliłem "źle" odnosząc moje stanowisko nie do firmy pana Geadiga ale pod adresem władzy miasta.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ Klient PLA
    3 miesiące temu ocena: 100%  14
    Na dobry początek proponuję zmienić kilku kierowców np: tego, który na stałe jeździ linię 22C wyjątkowy prostak i arogant w stosunku do pasażerów zachowując się tak jakby robił łaskę zatrzymując się na przystanku.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ chłop
    3 miesiące temu ocena: 100%  13
    Widzę zainteresowanie władzy powiatu i władz gminnych przywróceniem pasażerskich połączeń autobusowych w ramach propozycji rządu PiS powstania funduszu rozwoju połączeń autobusowych. Dobra wiadomość. Liczę, że z Szymanowic czy Gizałek będę mógł wreszcie docierać do Pleszewa bez kłopotu.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ Pleszewianin
    3 miesiące temu ocena: 100%  12
    Halo Radni i p. Burmistrz MiG Pleszew ! Informuję, że już w OK 50 polskich miastach komunikacja miejska jest BEZPŁATNA. Między innym w następujących:: Kościezyna, Żory, Lubin, Świeradów Zdrój, Bełchatów, Głowno, Goleniów, Gostyń, Lubin, Mława, Nowogard, Nysa, Ornontowice, Otmuchów, Świerklany, Ząbki Podobnie może być w Pleszewie. Zamiast wydawać pieniądze na fontanny, emisję pieniędzy i inne bzdurne nie potrzeby, czy nie lepiej pieniądze te przeznaczyć na darmową komunikację miejską ? Pleszewianie będą zadowoleni, nie tylko z oszczędności w portfelu, również z mniejszego smogu, miastu zdecydowanie zmaleje problem z parkowaniem.... A kto wie, czy nie uzyskałoby się wsparcia finansowego w jakimś tam zakresie z UE ? NO TO DO ROBOTY PLESZEWSKA WŁADZO !!!!!!
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ chacha
    3 miesiące temu ocena: 100%  11
    dziaduś - Ty sobie chyba zażartowałeś pisząc, że któryś z radnych wystąpi z interpelacją, no może któraś z pan radnych, bo one są "bardzo" aktywne na sesji, szczególne te, które siedzą na końcu stołu /patrz transmisja z sesji/
    ~ anty
    3 miesiące temu 10
    i co z tego że będzie komunikacja darmowa skoro sa dwa kursy dziennie i to w roku szkolnym, co ja na tym oszczędze wolałbym płacić uczciwie ale niech tych kursów będzie więcej bym sensownie mógł dojechać i wrócić by załatwić coś w urzędzie czy na poczcie, spokojnie pojechać do lekarza, zrobić zakupy czy wyjechać ido kina i wrócić po seansie
    ~ dziadziuś na flaku
    3 miesiące temu ocena: 100%  9
    Propozycja z dziedziny "marzenie ściętej głowy". Wprawdzie trafna, ale absolutnie nie do zrealizowania za panowania burmistrza A. Ptaka. Seniorzy nie mogą się doprosić o ulgi na przejazdy a Ty tutaj z science fiction propozycją występujesz. Miejjmy nadzieję , że ktoś z radnych RM wystąpi z taka interpelacją. Wtedy poznamy stanowisko burmistrzostwa.
    ~ Observer Pleseviensis
    3 miesiące temu ocena: 100%  8
    O ! Widzę poprawę w redagowaniu na portalu. Oto czytamy pierwszy od początku jego istnienia, stosunkowo wyczerpującą informację. Czyżby krytyczne uwagi czytelników pod adresem redaktorów przyniosły skutek ? Poczekamy jeszcze troch ę, bo pierwsza jaskółka wiosny nie czyni.Oczekujemy podobnych a nawet szerszych sprawozdań z sesji miasta i powiatu.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ jacques
    3 miesiące temu ocena: 100%  7
    Najlepsze byłoby Matatu jak w Afryce. Dostępne przez 24h i kursuje non stop za symboliczna kwote bus 12 osób i tyle a nie autobusy z demobilu co nie potrafią się złamać na zakręcie..
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ rolnik
    3 miesiące temu ocena: 100%  6
    Brak kursów do Prokopowa, Pacanowic, Broniszewic. Ludzie z tych miejscowości są pokrzywdzeni.. Poza tym za wielkie są autobusy, wystarczyłyby busiki.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ ppl
    3 miesiące temu ocena: 56%  5
    Wiele autobusów w PLA nie nadaje sie do miejskiego transportu. Sa to stare autobusy wycieczkowe, ale zeby mec nowe autobusu miejskie to ogromny wydatek na ktory prawdopodobnie nie stac wlasciciela firmy, a wszyscy chcemy jexdzic tanio. Zapłacmy mu odpowiednio to moze kupi odpowiednie autobusy. Przypominam ze PLA to nie firma charytatywna.
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ olo
    3 miesiące temu ocena: 100%  4
    Fantastyczny sposób na biznes, nie mam pieniędzy, więc mi dajcie, a ja w zamian za to skasuję za bilety... Jak się nie ma miedzi, to się w domu siedzi.
    ~ r...
    3 miesiące temu ocena: 67%  3
    masz racje kolego... ludzie tylko potrafią narzekać a jak by mieli dać wiecej za bilet to by sie krzywda działa
    ~ GR
    3 miesiące temu ocena: 71%  2
    A mnie zastanawia jakim cudem autobusy są dopuszczone do ruchu? Przecież one ledwie się kupy trzymają. Czy nikt tego nie kontroluje?
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    ~ Mieszkaniec
    3 miesiące temu ocena: 77%  1
    Transport PLA odbywa się autobusami niedopuszczonymi do ruchu drogowego w Niemczech, ludziom nie pozwala się palić węglem a jadąc za autobusem PLA 10km można się otruć ! Ktoś się w końcu za to zabierze ? Stare rupy !
    odpowiedz oceń komentarz
    wpisy tej osoby zgłoś do moderacji